شبکه اجتماعی جدید اینستاگرام تردز ادعا می‌کند که جایگزینی برای توییتر نیست، اما در عمل می‌تواند پلتفرم متعلق به ایلان ماسک را از گردانه رقابت بیرون کند و این کار را با مهربانی انجام خواهد داد؛ چون مارک زاکربرگ ادعا کرده است که اپلیکیشن آن‌ها می‌خواهد برخلاف توییتر، محیطی دوستانه را برای کاربران فراهم کند.

اپلیکیشن اینستاگرام تردز پنجشنبه هفته گذشته رسماً منتشر شد و از آن زمان تاکنون حدود 70 میلیون کاربر را جذب کرده است. این پلتفرم به پشتوانه اینستاگرام و متا به‌عنوان بزرگ‌ ترین رقیب توییتر شناخته می‌شود و واقعاً پتانسیل این را دارد که شبکه اجتماعی ایلان ماسک را از بین ببرد.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، اخیراً در پاسخ به کاربری که پرسیده بود آیا ممکن است تردز به پلتفرمی با تمرکز بر مهربانی تبدیل شود، نوشت: ما مطمئناً روی مهربانی و تبدیل‌کردن اینجا به محیطی دوستانه تمرکز کرده‌ایم.

اگر واقعاً متا تمرکز خود را روی ایجاد پلتفرمی بگذارد که بر مثبت‌ نگری تأکید دارد در نقطه مقابل توییتر قرار می‌گیرد. شبکه اجتماعی متعلق به ایلان ماسک مدت‌هاست که به پلتفرمی برای دعوا و جدل معروف بوده و این موضوع از زمان تغییر مالکیت شرکت شدیدتر نیز شده است.

ایلان ماسک در زمان خرید توییتر اعلام کرد که طرفدار آزادی بیان مطلق است و ازاین‌رو می‌خواهد کمترین سانسور محتوا را در این پلتفرم اجرا کند. او با درپیش‌گرفتن این سیاست دست به رفع ممنوعیت اکانت افراد پرحاشیه‌ای مثل «اندرو تیت» زد و بسیاری باور دارند که این اتفاقات موجب افزایش نفرت‌پراکنی در این شبکه اجتماعی شده است.

یک تحلیلگر در حوزه ی فناوری به نام ربکا مک گرات می گوید: کاربران اپ‌های دیجیتال معمولاً حاضر به تغییر پلتفرم‌هایی که در آن فعالیت می‌کنند، نیستند. اما ماسک با تغییرات بزرگی که در توییتر ایجاد کرده، شرایط ویژه‌ای را به‌وجود آورده است که می‌تواند به نفع اینستاگرام تردز تمام شود.

همچنین توضیح داد زمانی که یک پلتفرم بخشی از زندگی ما می‌شود، معمولاً از آن مهاجرت نمی‌کنیم؛ ولی در شرایط منحصربه‌فرد حاضر که توییتر تا این اندازه جنجالی شده، شکافی در بازار به‌وجود آمده که قبلاً وجود نداشته است.

از طرفی همین فضای منفی که در توئیتر به وجود آمده است باعث شده که بعضی از شرکت های خریدار تبلیغات تمایلی به همکاری با این شبکه اجتماعی را نداشته باشند و در نتیجه درآمدش کاهش پیدا کند، این در صورتی است که توییتر در سال 2021 حدود 90 درصد از درآمد خود را از راه تبلیغات به‌ دست آورده بود و این شرایط می تواند خطری جدی برای نابودی این شبکه ی اجتماعی باشد.

درنتیجه همه این اتفاقات دست به دست هم داده‌اند تا شرایط برای موفقیت اینستاگرام تردز مناسب باشد. اگر زاکربرگ بتواند پلتفرم خود را از نفرت‌پراکنی در امان نگه دارد، نه‌تنها باعث جذب کاربرانی خواهد شد که با توجه به جو توییتر از حضور در این شبکه اجتماعی صرف‌نظر کرده بودند، بلکه می‌تواند رضایت خریداران تبلیغات را جلب کند. اگرچه «آدام موسری»، مدیرعامل اینستاگرام اعلام کرده است که تردز فعلاً نمی‌خواهد تمرکز خود را روی تبلیغات بگذارد.