نخستین وب سایت ها با زبان HTML (نوعی از زبان نشانه ‌گذاری که ساختار ساده‌ای به وب گاه‌ها می‌داد) نوشته شده اند.فناوری‌های یکپارچه‌ سازی data base، مانند زبان‌های کُدنویسی سمت سرور (Server-SideScripting) مانند CGI، PHP، ASP. NET، ASP، JSP و ColdFusion، و استانداردهای طراحی مدرن با الگوها (CSS)، ساختار وب سایت‌ها را به طرز چشمگیری تغییر داده و آن را پیشرفته تر کرده ‌اند.

اولین طراح سایت جهان، آقای "تیم برنرزلی" بود که پروژه ی world wide web یا همان www را در سال 1991 طراحی کرد.  اولین سایت جهان، تا به امروز در این آدرس http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html قابل مشاهده است.

طراحی سایت یا Web-Design ، به مراحل طراحی و ساخت یک پایگاه اینترنتی جهت اطلاع‌رسانی، معرفی شرکت و ارائه محصولات آن گفته می‌شود. طراحی وب‌ سایت یک پروسه است که از لایه‌سازی صفحات وب، تولید محتوا، طراحی گرافیکی و رعایت اصول سئو تشکیل شده است.

-4 مرحله اصلی طراحی سایت:

مرحله اول: طراحی وایر فریم:

در مرحله اول از طراحی سایت، باید با توجه به نیاز های مشتری و نوع سایت، ابتدا یک نمای کلی از سایت را طراحی کرد و یک نقشه کلی از صفحات سایت و اینکه جایگاه و چیدمان المان ها و عناصر مختلف را تعیین کرد؛ به این مرحله از طراحی سایت، به اصطلاح طراحی وایر فریم گفته می شود. 

مرحله دوم: طراحی گرافیک سایت:

پس از مشخص شدن محل قرارگیری عناصر سایت و طراحی وایر فریم، باید گرافیک سایت را طراحی کنیم. در این مرحله با توجه به نوع کسب‌‌ و کار اینترنتی و با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص رنگ‌ بندی و گرافیک، سایت طراحی می‌شود.

مرحله سوم: کد نویسی و برنامه نویسی سایت:

با توجه به سایت طراحی شده و نیاز مشتری، در این مرحله می‌توان از روش‌های مختلفی برای مدیریت سایت مانند سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس و یا طراحی یک فریم ورک اختصاصی برنامه‌نویسی استفاده کرد. تصمیم‌گیری در این بخش براساس هزینه‌ها و نیاز مشتری صورت می‌گیرد.

مرحله چهارم: را اندازی سایت:

پس از انجام مراحل قبل، به راه‌اندازی سایت در بستر جهانی اینترنت می‌پردازیم. در این مرحله پس از تهیه یک هاست و دامنه مناسب، سایت را پیکربندی کرده و در دسترس عموم قرار می‌دهیم.

- انواع طراحی سایت:

سایت‌ها به دو دسته ایستاتیک (Static Website) و دینامیک (Dynamic Website) تقسیم می‌شوند.

سایت ‌های ایستاتیک: در این نوع سایت ها تنها قسمت front-end* انجام می‌شود، یعنی مطالب و محتویات سایت تنها یک بار جمع‌آوری شده و هرکدام از صفحات سایت، به طور جداگانه طراحی و بارگذاری می‌شوند. در این سایت‌ها هرگونه تغییر باید توسط طراح و کارشناس سایت انجام شود. از این مدل سایت، معمولا برای طراحی وب سایت‌های معرفی (که تا مدت‌ها محتوای آن تغییر نمی‌کند) استفاده می‌شود

* front-end:طراحی و ساخت تمامی بخش ها و کدهای سایت که در معرض دید عموم قرار دارند.

سایت های دینامیک: طراحی این سایت‌ها در هر دو بخش front-end و back-end* برنامه‌نویسی می‌شوند. سایت‌های دینامیک نیاز به تغییر مداوم محتوا دارند و باتوجه به کاربرد سایت، طراحی شده و توسعه پیدا می‌کنند. در سایت‌های داینامیک برنامه‌نویس back-end، وظیفه پویا‌سازی وب‌سایت را بر عهده دارد و باید اسکریپتی را طراحی کند که سایت به‌طور کامل پویا و دینامیک باشد.

* back-end :کد نویسی تمام امکانات و عملکردهای سایت که توسط کاربران قابل دیدن نیست.

- شرایط طراحی سایت:

طراحی وب سایت، از موارد بسیار حائز اهمیتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. راه‌اندازی یک سایت نیز درست همانند راه‌اندازی یک فروشگاه است و باید برای آن مکان، نام مناسب، مدیر و… در نظر گرفت. راه‌اندازی یک سایت موفق نیاز به 4 بخش اصلی دارد که شامل موارد زیر است:

    1.نتخاب نام دامنه مناسب

    2.هاست (اجاره فضایی برای ورود، ذخیره اطلاعات و محتویات سایت)

    3.طراحی قالب زیبا و کاربردی

    4.سیستم مدیریت و کنترل سایت

- هزینه های طراحی سایت:

- هزینه دامنه یا آدرس سایت:

آدرس سایت به ‌صورت سالانه یا پنج ساله اجاره داده می‌شود و تا زمانی که اجاره‌ بها را پرداخت کنید، متعلق به شما خواهد بود. درصورت خودداری از پرداخت اجاره‌ بها، دامنه سایت آزاد شده و متقاضی دیگری می‌تواند مالک آن شود.

- هزینه هاست:

هاست به محیط مجازی اطلاق می شود که بر روی یک سرور، برای یک سایت تدارک دیده شده است. هاست یک سرور به‌ صورت 24 ساعته به شبکه جهانی اینترنت متصل است. هرکس در هر لحظه از شبانه‌ روز با وارد کردن آدرس سایت می‌تواند به محتوای ارائه شده دسترسی پیدا کند. بنابراین یک هاست امن و قابل اعتماد اهمیت زیادی دارد. هزینه آن نیز به ‌صورت ماهیانه یا سالیانه محاسبه می‌شود.

- هزینه طراحی وب سایت:

امروزه طراحی وب، با روش‌ها و تکنیک‌های مختلف برنامه‌نویسی صورت می‌گیرد. عواملی مانند مهارت طراح، تکنیک طراحی، امنیت طراحی و… در تعیین قیمت طرحی سایت موثر است.

- هزینه تولید محتوا:

تولید محتوا در موفقیت یک سایت اهمیت بسیاری دارد. یک سایت بدون محتوای جدید، جذاب و سئو شده نمی‌تواند از گوگل رتبه خوبی دریافت کند. قیمت گذاری در این بخش با توجه به توانایی و سابقه کارشناس تولید محتوا متفاوت است.

-هزینه سئو سایت:

سئو داخلی سایت، با توجه به نوع قالب، زبان برنامه نویسی، حجم و نوع محتوا می‌تواند شامل هزینه‌های متفاوتی شود.

- هزینه پشتیبانی سایت:

هر سایت باتوجه به نوع فعالیت، نیاز به  پشتیبانی‌های متفاوتی دارد از جمله: آپدیت منظم کدنویسی و قالب‌ها، بررسی پیشرفت سایت در گوگل، بررسی روزانه، هفتگی و ماهانه گوگل و… هزینه پشتیبانی سایت از مهم‌ترین هزینه‌هایی است که باید محاسبه شود. برای پشتیبانی سایت باتوجه به حجم و نوع فعالیت، ماهیانه محاسبه میشود.

 

ما بر روی راهکارهای هوشمندسازی کسب و کار و ورود کسب و کارهای سنتی به دنیای دیجیتال تمرکز کرده ایم و در تلاشیم تا با تغییراتی کوچک به واسطه فناوری اطلاعات، نتایجی بزرگ را رقم بزنیم. " شرکت تارنما پیشرو آرا مجری طراحی وب سایت و اپلیکیشن موبایل "